Fase I Prepare the Switch

Wat is (sport)vasten?

Vasten is het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten of drinken voor een bepaalde periode. Een vorm van vasten is Sportvasten. Sportvasten is een combinatie van intensief sporten en vasten, dit gebeurd altijd onder begeleiding van een gediplomeerde Sportvastencoach. Sportvasten is een methode waarbij de spieren en de lever worden getraind voor het verbruik van vet in plaats van suiker voor de levering van energie. Hier is goede begeleiding essentieel om de best mogelijke resultaten te behalen. Sportvasten belooft dat ook de sportprestaties zullen verbeteren en er een beter herstel is na inspanning (meer informatie over sportvasten klik hier). Het bestaat uit drie fasen, waarvan we fase 1 gaan uitleggen.

Fase I Prepare the Switch

De eerste fase staat in teken van het voorbereide voor de kuur. Belangrijk is dat bij het begin van de kuur het lichaam in goede conditie is. Het is de bedoeling dat je 20-30 minuten op een goede intensiteit kunt trainen, niet ziek bent en dat je voldoende tijd en rust kunt nemen om de kuur uit te kunnen voeren. Daarnaast is het belangrijk dat het lichaam voldoende voedingsstoffen opgenomen heeft om de metabolic switch te kunnen maken. Ter voorbereiding krijg je “prepare for the switch supplementen” om deze fase succesvol te doorlopen.

Ervaring Tom Barends Fase I

Omdat ik al een tijdje niet had gesport en mijn voeding helemaal niet had aangepast werd ik geadviseerd door mijn coach om eerst aan het sporten te wennen en een beetje op mijn voeding te letten zodat ik straks de fase Make the Switch beter doorloop.

Dus ik ben 1 maand aan de slag gegaan om 2-3 keer per week te gaan trainen. Ik trainde 1x samen met mijn coach en ik trainde 1x per week zelfstandig. Ik had echter steeds een afspraak om ervoor te zorgen dat ik kwam. Want die bank thuis zat vaak heel lekker met een zak chips en de tv aan. Maar met een afspraak ga je toch sneller naar de sportschool. Tijdens de trainingsessies heb ik geleerd om goed mijn spieren te trainen met de juiste intensiteit en techniek.

Daarnaast moest ik na mijn spiertraining altijd 30 minuten cardio doen. Heerlijk zweten op de crosstrainer of op de fiets. Als je dan steeds zo bezig bent voelt dat toch super goed.

Na deze maand had ik het gevoel dat ik nu echt goed kon starten met sportvasten. Mijn lichaam voelde er klaar voor!

By | 2017-08-25T11:13:08+00:00 augustus 25th, 2017|blog|0 Comments

Leave A Comment