Kun je een spinningfiets gebruiken op dezelfde manier als een halter?

1280x720_casestudies20122013_13a

 

Kun je een spinningfiets gebruiken op dezelfde manier als een halter?


Binnen de fitnessbranche vinden er altijd ontwikkelingen plaats op het gebied van Groepsfitness. Zumba, Tae Bo, BodyPump, Bootcamp, Steps , GRIT, allemaal soorten groepsactiviteiten. Het kan een trend worden maar het kan ook een blijvertje zijn.

Afgelopen tijd heb ik kennis gemaakt met 2 nieuwe concepten op een indoor cyclingfiets.
Het programma Sprint van Les Mills en RAW van Ultimate Indoor Cycling. Beide bedrijven al zeer succesvol in de fitnessbranche.

Hoe gek het ook klinkt ze hebben allebei niets te maken met Spinning, RPM of dat soort lessen. Maar ja je gebruikt wel een fiets..
Hetzelfde idee als een halter die je gebruikt in de fitness. Het is een tool die je bij verschillende activiteiten kan gebruiken.
Gewichtheffen, BodyPump, Grit, CrossFit , Bodybuilding, Powerlifting zijn ook allemaal activiteiten waarbij je een halter gebruikt maar het zijn allemaal zeer verschillende disciplines.

Dat zelfde geldt ook voor RAW en Sprint. Allebei Hight Intensity Interval programma’s op de fiets.
Super programma’s om veel kcal te verbranden, goede prikkel om je long en hart functie te verbeteren. Heel efficiënt trainen want binnen een half uur ben je klaar.
Afgelopen maand heb ik aan beide lessen mee gedaan en er zit toch aardig wat verschil tussen de programma’s.

In deze blog zal ik iets over mijn ervaring met Raw vertellen. De volgende keer praten we over SPRINT.

RAW

Ik werd benaderd door Gert Tholen eigenaar en oprichter van Ultimate Indoor Cycling om kennis te maken met RAW. Hij vertelde er niet veel over want ik moest het maar eens ervaren. Voor een filmpje klik op RAW
Ik ben namelijk niet het type mens dat 60 minuten op een spinningfiets gaat zitten. Cardiotraining vind ik niet leuk dus daarom af en toe maar CrossFit of een keer lekker saai 30 minuten op een fiets of crosstrainer.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die het echt zo te gek vinden om 30 minuten of langer op een cardioapparaat zitten of op een loopband rennen.
De meerderheid houdt het vaak tussen de 15 en 30 minuten vol volgens mijn observatie in sportscholen.

De zaal waar ik les kreeg was omgetoverd in een soort bioscoop. Op de voorgrond een groot scherm waar al een voorproefje te zien was. Lekker muziekje erbij om in de sfeer te komen toen ik de zaal binnen kwam lopen.

Nadat de fiets was ingesteld konden we beginnen.
Op het scherm zagen we een tijdsklok, een fietser, een virtuele weg (echte beelden) en voor ons zat Gert op de instructeursfiets om ons de juiste instructies te geven.

“Versnellen en gaan…..”

Eerst op zoek naar de juiste weerstand. Daar hadden we een paar minuten voor.
Vervolgens gingen we aan aan de bak. We gingen 2 blokjes intervaltraining doen waarbij we 10 x op je eigen niveau zo snel mogelijk ging sprinten.
De eerste versnellingen waren lekker…. Mijn hartslag ging omhoog mijn benen voelden al aardig wat weerstand en ik begon te zweten . Het voelde goed.
Zo hard mogelijk fietsen in een korte tijd waar ik al mijn energie kon geven. Heerlijk gevoel.
De tijden van rust en arbeid konden we zien op het grote scherm. Een klok die aangaf wanneer we moesten rusten of versnellen.
Dit werkte perfect voor mij want op den duur hoorde je bijna niets meer want je bent alleen maar hard aan het fietsen. Kijken is dan genoeg waardoor je toch geconcentreerd blijft.

“Zwaar irritant”

Trouwens tijdens sommige spinning/RPM lessen vind ik het soms zwaar irritant dat de instructeurs zoveel praten. Dat geeft meer afleiding dan dat ik me goed kan focussen.
En zo met de stimulans van beeld en geluid kwam ik net de eerste ronde door.
Na 15 minuten was ik al kapot……. En ja natuurlijk er kwam nog 1 blokje aan.
Geluid werd harder gezet…… Blik op oneindig en gaan.
Geen choreografie dat je moest staan en zitten op de fiets en daarbij constant maar aan die knop moet draaien voor de juiste weerstand en het wisselen van handposities….
Dit was niet nadenken en maar fietsen….

“Op je eigen niveau”

De laatste 4 versnellingen kon ik bijna niet meer en ik merkte dat de weerstand omlaag moest omdat mijn benen steeds moeilijker rond kwamen. En zo stapte ik met een super voldaan gevoel na 30 minuten van de fiets af.

Na het op adem komen besefte ik dat het best leuk was en de tijd letterlijk en figuurlijk voorbij vloog.

Er deden deelnemers mee die nog nooit een indoor cycling les hadden gedaan maar ook ervaren deelnemers. Iedereen had het gevoel dat ze het uiterste uit de kan hebben gehaald. Maar dan wel elk op het eigen niveau.

En zo hoort het misschien wel altijd te zijn in het algemeen binnen trainingen
Maak trainingen makkelijk en simpel in de essentie en niet te ingewikkeld. Dat is het leven al. Maar zorg ervoor dat iedereen het kan volgen op zijn/haar niveau.

By | 2016-10-25T19:53:50+00:00 oktober 25th, 2016|blog|0 Comments

Leave A Comment